Dirigent

Leif Åkesson

– född 1955, är en självlärd sångare och körledare. Leif har sjungit i ett flertal vokalgrupper av olika storlek. Under hans tid som sångare i Orphei Drängar (OD) hade han tillfälle att lära av den legendariske körledaren Eric Ericson.

Leif Åkesson var en av grundarna till vokalkvartetten Dé Våras som 13 juni 2015 firade 40 år med en Jubileumskonsert i Skellefteå. Andra vokalgrupper som han har sjungit i är Oktetten Moritz och Octavox. Större körer som han varit medlem i är Kammarkören Sångkraft, Sacre Choeur och ovan nämnda OD.

Leif är för tillfället ledare för sju körer, där Skellefteå kammarkör och Kammarkören Sångkraft är de som deltar i körfestivaler och körtävlingar runt om i Europa. År 2000 vann Sångkraft, med Leif Åkesson som dirigent, titeln ”Choir of the World” i en internationell tävling i Llangollen, Wales.

Två av Leifs körer finns på företag i Skellefteå, där körsång är en del av företagets friskvård för sina anställda.

Leif Åkesson fick 2012 ta emot pris som kulturstipendiat i Skellefteå och har utsetts till Årets körledare 2013 av Föreningen Sveriges körledare. Läs mer i följande pressmeddelande.

Rulla till toppen